Poškození zadní nápravy
Stává se, že při jízdě řidič může pozorovat nepříjemné zvuky, které přicházejí ze zadní části automobilu. Obvykle tomu však nevěnujeme pozornost. Tyto neobvyklé zvuky mohou poukazovat na poškození zadní nápravy a nutnost repase.
Peugeot Citroen Renault
Když zmíníme zadní nápravy, nesmíme zapomenout na to, že vozy Peugeot, Citroen, Renault mají podobnou konstrukci a veskrze jsou si velice podobné. Automobily Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Peugeot 206, Citroen Xsara Picasso, Peugeot 106, Citroen Saxo jsou vybaveny torzní tyčí, která má ve všech vozech podobnou konstrukci a funguje na totožném principu. Hlavní symptomy degradace zadní nápravy jsou snížení zadního zavěšení, praskání a "kovové klepání", změna geometrie zadních kol a sjíždění pneumatik ve vnitřní části. Poškození těsnění ložisek je nejčastější příčinou degradace ložisek i čepů nápravy. Pokud se vozidlo i nadále používá, vede to poškození výkyvného nosníku nápravy. Provoz s poškozenými ložisky tak může vést k úplné degradaci a následné repase výkyvného nosníku nápravy.
Důležitým prvkem jsou také účinné tlumiče. V modelech Renault Megane, Laguna, Scenic, Kangoo může poškození zadní nápravy způsobit snížení výšky zadní části automobilu, téměř žádné odpružení, praskání a zhoršení ovládání vozidla. Kovové pryžové objímky a systémy torzních tyčí jsou základem pro zadní nápravu trapézového typu. Několik let bezporuchového provozu vozidel vybavených tímto systémem zadního odpružení dokazuje spolehlivost tohoto technického řešení. Mezi nejčastější nedostatky patří: poškození gumových objímek, nebo zlomení torzní tyče. Tyto defekty jsou nejčastěji způsobeny "únavou" materiálu, obtížnými provozními podmínkami, nízkou účinností tlumičů.
Konstrukce zadní nápravy Peugeot 306, Citroen Xsara je stejná, takže se mohou vyskytnout podobné chyby: změna geometrie zadní nápravy (záporný sklon), klepání a zhoršení řízení.
Diagnostika
Diagnostika a rozsah závad zadní nápravy se nejlépe stanovuje po demontáži. Závady a poškození zadní nápravy jsou často před demontáží neviditelné. Často i STK a diagnostické stanice určují pouze selhání zadního nosníku bez podrobné diagnostiky. Částečné poškození zadních nápravy, jako je např. poškození těsnění, vede k předčasnému opotřebení ložisek (často označované jako rušivá "stopa" na kolečkovém kroužku). Každý model a typ zadního nosníku vyžaduje pečlivé posouzení stavu opotřebení, a to pouze po demontáži.
Stává se, že pískání a vrzání je slyšet jen při malých rychlostech ... okolo 20 km/h a při zrychlení se tyto zvuky ztratí. V tomto případě se může jednat o zkorodovaná ložiska v zadní nápravě. Doporučuje se vyměnit všechny prvky torzní tyče. V případě, že se objeví odklon kol, závada se dále prohloubila, vozidlo bude velmi nestabilní, což může vést k nehodě. Tato vada rovněž vede k rychlejšímu opotřebení pneumatik, čímž se vytváří zbytečné náklady. Dalším příznakem může být zvuk klepání, jako bychom byli v kufru měli skleněné lahve a někdy je slyšet je jediné klepnutí. Všechny tyto příznaky mohou znamenat nutnost repase zadní nápravy.
V případě, že jste tyto problémy s vozem měli, neváhejte nás prosím kontaktovat! Rádi vám pomůžeme. Vybírat můžete i v našem eshopu, nápravy pro vozy Peugeot, Citroen, Renault